Search - K2 Improved Search Plugin by Offlajn
Przeszukuj - Kategorie
Przeszukuj - Kontakty
Przeszukuj - Artykuły
Przeszukuj - Doniesienia
Przeszukuj - Tagi

STEPA Jan Piotr (1892-1959)

bpstepaSyn Szczepana, rzeźbiarza, i Joanny z d. Pokorna. Urodził się 24 VI 1892 r. w Sasowie, w archidiecezji lwowskiej. Do szkoły podstawowej uczęszczał w parafii rodzinnej, do gimnazjum (4 klasy) w Złoczowie, potem we Lwowie. Maturę uzyskał w 1911 r. Studia teologiczne odbył na UJK. Święcenia kapłańskie otrzymał 29 VII 1915 r. w katedrze lwowskiej z rąk abpa J. Bilczewskiego.

Od 15 IX 1915 r. był wikariuszem w rodzinnym Sasowie, od 31 VIII 1918 r. administratorem parafii Pieniaki k. Brodów. W grudniu 1918 r., oskarżony o działalność antyukraińską, był więziony w Złoczowie; pod koniec maja 1919 r. został zwolniony z więzienia. W lipcu 1919 r. objął probostwo w Zazulach-Kozakach (powiat Złoczów). W 1921 r. był wikarym w parafii Marii Magdaleny we Lwowie. Równocześnie był prefektem szkół podstawowych i średnich. W 1922 r. został skierowany na dalsze studia filozoficzne w Lowanium. Tam też 13 VII 1925 r. uzyskał stopień doktora filozofii chrześcijańskiej.

W 1925 r. powrócił do Lwowa. Pracował jako wikariusz przy kościele św. Elżbiety, a od 1926 r. przy kościele św. Antoniego; był też kolejno katechetą w Gimnazjum im. S. Staszica i katechetą w Szkole im. Klementyny Tańskiej-Hoffmanowej. W 1927 r. rozpoczął wykłady zlecone z filozofii chrześcijańskiej na UJK, a po przejściu na emeryturę ks. K. Waisa 1 III 1929 r. otrzymał zastępstwo katedry filozofii chrześcijańskiej na tym uniwersytecie. 21 VI 1929 r. habilitował się tamże z filozofii chrześcijańskiej na podstawie pracy Neokantowskie próby realizmu a neotomizm (opublikowanej w 1927 r.). 1 IX 1932 r. otrzymał nominację na profesora nadzwyczajnego filozofii chrześcijańskiej. W tym charakterze pracował do końca istnienia tej uczelni.

Jako naukowiec był ceniony w Polsce i za granicą. Brał czynny udział w zjazdach naukowych w kraju i poza nim. Na III Polskim Zjeździe Filozoficznym w 1936 r. wygłosił referat pt. Pojęcie państwa u Hegla, a na II Zjeździe Teologicznym O społecznej teorii Arystotelesa. Uczestniczył w kursach katechetycznych w Warszawie i Wilnie. Wziął udział m.in. w światowym kongresie filozoficznym w Paryżu i zabierał głos w dyskusji. Był nie tylko teoretykiem, był także dobrym dydaktykiem i pedagogiem.

Pracując dość długo w duszpasterstwie przed i po studiach, mimo pracy naukowej, poświęcał sporo czasu działalności duszpastersko-społecznej. Studiując angażował się w pracę duszpasterską wśród Polaków emigrantów w Belgii i Francji. Interesowały go sprawy gospodarczo-społeczne. Był prezesem towarzystwa „Opieka polska nad Rodakami na Obczyźnie” i wiceprezesem „Polskiego Towarzystwa Emigracyjnego” i innych. We Lwowie rozwijał działalność duszpasterską wśród inteligencji.

Podczas okupacji wykładał w seminarium duchownym we Lwowie. W 1945 r. został mianowany jego rektorem i w ramach repatriacji przeniósł tę uczelnię do klasztoru bernardynów w Kalwarii Zebrzydowskiej. Był też wikariuszem generalnym abpa E. Baziaka.

4 III 1946 r. Pius XII mianował go biskupem tarnowskim. 30 IV 1946 r. objął rządy diecezją, a 19 V przyjął sakrę biskupią w katedrze tarnowskiej z rąk abpa A.S. Sapiehy. Współkonsekratorami byli abp E. Baziak i bp S. Rospond, sufragan z Krakowa. Jako hasło swoich biskupich rządów obrał słowa: Veritas – Caritas.

Wypadło mu rządzić w trudnych powojennych latach i w okresie stalinowskim. Wiele kościołów zostało w czasie wojny powalonych w gruzy. Interesował się odbudową każdego z nich, a także budową nowych świątyń. Za jego życia wybudowano 36, rozbudowano 3, w budowie pozostawił – 4. Pragnął wybudować w Tarnowie kościół pw. św. Jana Chrzciciela, swego patrona. Nie dokonał tego. Natomiast doczekał się pozwolenia na budowę kościoła pw. św. Józefa i MB Fatimskiej.

Wielkim dziełem tego biskupa było skierowanie kapłanów na opustoszałe ziemie połemkowskie i przejęcie przez nich dla celów duszpasterskich tamtejszych cerkwi. Utworzył 3 nowe dekanaty, 53 nowe parafie i 11 wikarii parafialnych.

Mimo dużego ubytku księży diecezjalnych, z których wielu zginęło w więzieniach lub obozach koncentracyjnych, nie zabraniał chętnym wyjazdów na Ziemie Odzyskane dla podejmowania pracy duszpasterskiej. Angażował natomiast w swojej diecezji tych kapłanów archidiecezji lwowskiej, którzy pragnęli pracować pod jego jurysdykcją. Tym księżom okazywał szczególnie dużo serca. Podobnie traktował kapłanów, kapłanów, którzy zgłaszali się do pracy z innych diecezji dawnych kresów wschodnich. Wielkim szacunkiem otaczał abpa E. Baziaka, który przez pewien czas rezydował w Tarnowie. Zabezpieczył archiwalia, paramenta i wiele przedmiotów kościelnych przywiezionych w ramach repatriacji ze Lwowa. Przyjął do katedry tarnowskiej relikwie bł. Jakuba Strepy, który w tej katedrze w 1392 r. był konsekrowany na arcybiskupa halickiego.

Troszczył się o seminarium duchowne. Sam, będąc kiedyś rektorem, rozumiał problemy tej instytucji. Dzięki jego zabiegom i interwencji w Warszawie udało się odzyskać w 1947 r. budynek zajęty w czasie wojny przez niemieckie władze okupacyjne, a później przez polską administrację. Powiększył znacznie seminaryjną kadrę profesorską i liczbę katedr. Pod koniec swoich rządów dodał szósty rok studiów. Wyraźnie wzrosła wówczas liczba powołań, a w seminarium po raz pierwszy w historii było ponad 200 alumnów. Projektował reformę studium w seminarium, dlatego gromadził programy studiów uniwersyteckich i seminaryjnych w Polsce i za granicą. Wreszcie z jego inicjatywy wybudowano nowy kościół w Błoniu obok wakacyjnej willi kleryków.

Był dobrym organizatorem. Sam wizytował parafie, później z pomocą bpa K. Pękali, swego sufragana. Z powodu pogarszającego się stanu zdrowia otrzymał drugiego biskupa sufragana w osobie bpa M. Blecharczyka. Zreformował kurię diecezjalną. Otaczał troską muzeum diecezjalne. Zwrócił też uwagę na archiwum diecezjalne, które otrzymało własne pomieszczenie. 15 V 1947 r. utworzył Diecezjalny Instytut Wydawniczy „Veritas”, który publikował literaturę religijną.

Nade wszystko dbał o życie religijne wiernych. W tym celu już na początku swoich rządów 27 X 1946 r. powołał Diecezjalną Radę Duszpasterską, z którą miały współpracować Okręgowe i Parafialne Rady Duszpasterskie. W dniach od 5 do 7 lipca 1948 r. zwołał III Synod Diecezjalny, który „miał usunąć resztki józefinizmu z diecezji i tchnąć w nią nowego ducha”.

Był biskupem maryjnym. 15 VIII 1946 r. dokonał uroczystego poświęcenia diecezji Niepokalanemu Sercu Maryi. W 1950 r. zorganizował w diecezji Jubileusz Odkupienia – Rok Święty. Przygotował do niego wiernych osobnym listem pasterskim. Kontynuacją niejako tego jubileuszu był Rok Eucharystyczny w 1952 r., pomyślany jako etap długofalowej pracy w diecezji.

Następnym jubileuszem, który biskup wykorzystał w pracy duszpasterskiej był Rok Maryjny dla uczczenia 100-lecia ogłoszenia dogmatu Niepokalanego Poczęcia NMP, obchodzony w 1954 r. Dwa lata później rozpoczął się Polski Rok Maryjny który był równocześnie początkiem Wielkiej Nowenny przed 1000-leciem Chrztu Polski.

Wśród ogólnodiecezjalnych poczynań duszpasterskich bp Stepa inspirował wiele dzieł specjalnych. Zadbał o duszpasterstwo księży, próbował reaktywować Instytut Wyższej Kultury Religijnej, upowszechniał rekolekcje zamknięte, zwracał uwagę na apostolstwo słowa drukowanego i apostolstwo miłości w stosunku do bliźnich. Boleśnie przeżył likwidację kościelnej „Caritas” w 1950 r. Na jej miejsce wprowadził duszpasterstwo dobroczynności. Równie boleśnie przeżył likwidację w 1949 r. wszystkich organizacji katolickich, przejmowanie przez państwo burs i innych zakładów wychowawczych prowadzonych przez księży i siostry zakonne. Wrażliwy na ludzkie cierpienie organizował duszpasterstwo chorych, ludzi starych, samotnych, opuszczonych. Dostrzegał smutny los ludzi pozbawionych słuchu, dlatego przeszkolił księży i organizował systematyczne duszpasterstwo głuchych w diecezji.

Był przewodniczącym Komisji Katechetycznej Episkopatu. Z bólem przeżywał usuwanie sióstr zakonnych, a później księży ze szkół. Przygotowywał katechizację dziatwy i młodzieży w salach katechetycznych i rodzinach. Dużo publikował. Ogłosił drukiem ponad 100 pozycji, w tym kilka książek. Jako biskup wydał 22 listy pasterskie, 21 orędzi i odezw.

W ostatnich latach życia chorował na serce i nadciśnienie. Zmarł 29 V 1959 r. w rezydencji biskupiej podczas procesji w uroczystość Bożego Ciała.

 

Źródło: Ks. A.Nowak, SŁOWNIK BIOGRAFICZNY KAPŁANÓW DIECEZJI TARNOWSKIEJ 1786-1985, Tom I. Biskupi i kanonicy, Tarnów 1999.

youtube logo small

flickr logo small

logo synod 2019 11 05

gosc niedzielny x300

rdnx300

caritas logo 300

synaj tv

Ochrona Dzieci i Mlodziezy

biblos logo 300

Polecamy

Memento

  • Memento

    KAPŁANI ZMARLI 2022 – 2010. PAMIĘTAJMY W MODLITWIE I ODPRAWIANYCH MSZACH ŚWIĘTYCH. 

logo DT 300

ADRES: KURIA DIECEZJALNA

33-100 Tarnów, ul. Piłsudskiego 6
tel. centrala 14-63-17-300, fax 14-63-17-309
e-mail:kuria(at)diecezja.tarnow.pl

Administrator danych osobowych informuje, że wszystkie dane osobowe na stronie internetowej diecezji tarnowskiej umieszczone zostały za zgodą osób, których dane dotyczą lub umieszczone są na podstawie prawa.

Polityka prywatności serwisu Diecezji Tarnowskiej

 

Please publish modules in offcanvas position.

INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Czytaj więcej Polityka prywatności Informację cookies strony internetowej zapewnia diecezja.tarnow.pl